“Soep verwarmt je niet alleen, maar is ook gemakkelijk te eten en te verteren. Het creëert ook de illusie in je hoofd dat je moeder bij je is, zei de wereldberoemde actrice Marlène Dietrich. Het is een feit dat soep zeker tot de categorie ‘comfort food’ behoort.

De voordelen van soep zijn talrijk:

  • Soep is gemakkelijk te maken, te bewaren, te vervoeren en op te warmen.
  • Soep is niet duur, een snel alternatief voor een warme maaltijd en perfect om restjes groenten in te verwerken.
  • Soep een gemakkelijke en kindvriendelijke manier om meer groenten te eten en een uitstekende leverancier van vocht.
  • Een gezonde groentesoep (minstens 80 gram groenten per 200 ml) is caloriearm en een perfecte hongerstiller.

Tips & tricks

Kies voor groenten van het seizoen en wissel verschillende groentesoorten af. Bijkomend kan je variëren door andere kruiden te gebruiken (denk ook aan gember, komijn, mosterdzaad, curry, kurkuma, harissa, enz.) en groenten anders te combineren. U kunt van een soep een maaltijdsoep maken door koolhydraten toe te voegen (bijvoorbeeld zoete aardappelen, rijst of pasta) en/of eiwitten (ei, -gerookte- vis, peulvruchten, broodkorstjes).

Diepvriesgroenten zonder toevoegingen zijn een goed alternatief voor verse groenten. Ze zijn snel en eenvoudig te bereiden, voedzaam, gemakkelijk te doseren en lang houdbaar.

Bind de soep met aardappelen of groenten zoals knolselder, pompoen, pastinaak of courgette. Beperk de toevoeging van vetrijke ingrediënten (room -gebruik liever yoghurt- en kaas) en kies eerder voor bijvoorbeeld geroosterde pompoenpitten, sesampitten of andere zaden en pitten.

Soep maken is bovendien niet moeilijk: groenten wassen, snijden, aanstoven, water toevoegen, bouillon of een bouillonblokje (maximum 1 blokje per liter soep) aan de kook brengen, een half uurtje zachtjes laten pruttelen en mixen. Nadien dient u de soep enkel nog op smaak te brengen met kruiden. 

 

Kippensoep onderzocht

soupe poulet

 

Je hoort vaak dat kippensoep een positief effect heeft op de gezondheid. Het meest geciteerde en beroemde onderzoek terzake is dat van dr. Stephen Rennard van de University of Nebraska Medical Center in Omaha waarvan de resultaten gepubliceerd werden in het medisch vaktijdschrift Chest in 2000.

Professor Rennard had in zijn leven al wel duizenden keren gehoord dat kippensoep goed was voor verkoudheden. En hij was niet de enige. “In zowat elke cultuur is er wel een grootmoeder die een recept heeft voor weldoende kippensoep”, aldus de arts. Hij trok naar zijn laboratorium met de kippensoep die zijn vrouw gemaakt had. Aan de hand van bloedstalen van vrijwillige proefpersonen kon hij vaststellen dat de soep de beweging van de neutrofielen afremt. Neutrofielen zijn het meest voorkomende type van witte bloedcellen en bieden bescherming tegen infecties. Volgens dr. Rennard helpt kippensoep bij het bestrijden van symptomen van infecties van de bovenste luchtwegen omdat het de migratie van neutrofielen verhindert. Wat niet duidelijk is, is welk ingrediënt van de soep verantwoordelijk is voor het positieve effect…

Daarnaast is de soep ook een excellent voedings- en hydratatiemiddel, aldus dr. Rennard. Tenslotte heeft soep ook een aanzienlijk fysiek en psychisch troostend effect én een placebo-effect dat niet onderschat mag worden.

Vandaag zegt de Israëlisch-Britse kok en auteur Yotam Ottolenghi het als volgt: “Bijna elke cultuur heeft zijn eigen variatie op kippensoep, en terecht - het is een van de meest bevredigende gerechten op aarde”.

 

Kippensoeprecept:

Ingrediënten: 1 kip, 1 pakje kippenvleugels, 3 grote uien, 1 grote zoete aardappel, 3 pastinaakwortels, 2 raapjes, 11 a 12 grote wortels, 5 a 6 selderstengels, 1 bosje peterselie, zout en peper naar wens.

  • Maak de kip schoon, doe ze in een grote pan met koud water, breng het water aan de kook, voeg de kippenvleugels toe, de uien, de aardappel, de pastinaakwortels, raapjes en wortels.
  • Laat een uur tot anderhalf uur koken en schep af en toe het vet weg.
  • Voeg peterselie en selder toe en laat nog drie kwartier koken.
  • Haal de kip uit de soep en mix de groenten fijn.
  • Breng eventueel op smaak met zout en peper. 

 

Groentebouillon volgens Jeroen Meus

bouillon legumes

 

Ingrediënten: 3 lieter water, 4 preistengels, 4 selderstengels, 6 dikke wortelen, 4 ajuinen, een halve bol look, 4 takjes tijm, een bosje peterselie (met stengels), 4 blaadjes laurier, 2 takjes rozemarijn, 15 bolletjes zwarte peper en 2 kruidnagels.

 

  • Was alle groenten grondig zodat aarde of zand verdwijnen. Snij de stammen prei overlangs in tweeën en laat het water tussen de compacte bladeren stromen. Giet water in een soepketel en breng het aan de kook op een matig vuur.
  • Snij de prei, de wortelen, de selder en de uien grof. Snij een bol knoflook middendoor.
  • Doe de groenten samen met alle andere smaakmakers in de pot vol met kokend water. Zet het deksel erop en laat alles 20 minuten sudderen.
  • Zeef de bouillon.

https://dagelijksekost.een.be/gerechten/groentebouillon

 

Suggestie van Sabine

“Rooster de groenten met een beetje olijfolie in de oven voordat je er soep van maakt. Soep romig maken zonder room kan met toevoeging van witte of andere bonen.

Breng soep naar iemand die ziek is of herstelt, naar iemand die het moeilijk heeft of iemand die alleen is. Soep is liefde!”, aldus Sabine. 

legumes four

 

 
Bronnen:
 
Got a cold or flu? UNMC researcher says try chicken soup to ease symptoms.
https://www.unmc.edu/news.cfm?match=9973
Verse groentesoep is een gezonde keuze. Waarom?  Voedingsinformatiecentrum NICE.
https://www.nice-info.be/voedingsmiddelen/groenten-en-fruit/verse-groentesoep-een-gezonde-keuze-waarom
Recepten: https://www.nice-info.be/recepten/soep
Recepten van Jeroen Meus: https://dagelijksekost.een.be/#term=soep&type=dishes
 
Curated Tags

Onze publicaties