November 2021   door D.L.

Denkt u eraan om van auto te veranderen?  Hoort u overal praten over elektrische wagens, maar weet u niet wat u ervan moet denken? Wilt u weten welke verschillende modellen op de markt worden aangeboden? Dan moet u dit artikel en deze serie beslist lezen!

Waarom is een elektrische wagen duurder?

Een elektrische auto kost gemiddeld 5.000 tot 10.000 euro meer dan een auto van hetzelfde gamma met een 'klassieke' motor. Een verschil dat bijna geheel te wijten is aan de prijs van de batterijen. Het goede nieuws is dat het prijsverschil kleiner wordt. Naarmate er meer en meer batterijen worden geproduceerd en verkocht, daalt de prijs. Tegelijkertijd dalen ook de kosten van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van elektrische mobiliteit.

Is rijden met een elektrische wagen uiteindelijk minder duur?

Anderzijds moet er rekening mee worden gehouden dat verbruik en onderhoud goedkoper zijn. En als je de fiscale voordelen en de hogere restwaarde van elektrische auto's meetelt, is de meerprijs van een elektrische auto eigenlijk niet zo hoog. Energieleverancier Luminus maakte onlangs de berekening in een blog op Lumiworld: "Als we rekening houden met een verschil in aankoopprijs van 10.000 euro, 10.000 reiskilometers op jaarbasis, fiscale voordelen, lager verbruik en lagere onderhoudskosten, duurt het ongeveer tien jaar om de kloof te dichten.”  Elektrisch rijden zal volgens Test Aankoop in 2023-2025 goedkoper zijn dan rijden met wagen met een verbrandingsmotor.

baisse-des-couts-voitures-electriques-reduction-fiscale


Welke wagen kiezen?  

Hoe groter en zwaarder een wagen, hoe hoger het verbruik en hoe sneller een wagen, hoe meer energie vereist is. Deze logische regel geldt zowel voor elektrische auto's als voor auto's met verbrandingsmotoren. En als je de verwarming of airconditioning aanzet, kost dat elektriciteit en dus autonomie. Een te hoge snelheid (meer dan 110 km/u) of een te koude of te warme temperatuur kan de autonomie met 30% verminderen. Onderschat ook de impact van windweerstand niet.

Een andere logische regel: hoe groter de batterij van een elektrische auto, hoe groter de capaciteit. Daarom heeft een grote elektrische auto over het algemeen een grotere autonomie dan een klein model.

Zuinigere modellen verbruiken ongeveer 15 kilowattuur (kWh) per 100 kilometer, terwijl zware wagens 20 tot 25 kWh per 100 kilometer nodig hebben.

Heeft overschakelen naar een elektrische wagen een impact op de ecologie?

Wat de impact op het milieu betreft, toonde een onderzoek van de VUB ("Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles") aan dat de impact van elektrische auto's 65% lager is dan die van auto's met verbrandingsmotoren. Maar ook elektrische auto's hebben een ecologische voetafdruk. Dit komt door de hoeveelheid energie die nodig is tijdens het opladen en het productieproces van lithium-ionbatterijen. Lithium extraheren en omzetten in een batterij kost nog meer energie dan het bouwen van een dieselmotor. Gedurende hun 'levensduur' compenseren elektrische auto's die effecten ruimschoots, omdat ze helemaal geen koolmonoxide uitstoten. De lokale impact (bijvoorbeeld in steden of op snelwegen) is zeker in het voordeel van elektrische wagens.

Anderzijds kunnen batterijen steeds efficiënter worden gerecycled. Lithium (overigens het hoofdbestanddeel van smartphone- en laptopbatterijen) kan worden hergebruikt in de auto-industrie. Omdat technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, zal de milieubelasting van elektrische auto's de komende jaren alleen maar afnemen.

Rest de meer algemene kwestie van de productie van elektriciteit, die niet beperkt is tot voertuigen...

voitures-electriques-autonomie-ecologie-environnement

 

Hoe lang gaat een elektrische wagen mee?

De levensduur van een elektrische auto wordt bepaald door de levensduur van de batterij en, net als bij alle andere auto's, door de kwaliteit van het koetswerk en de motor.

Onafhankelijke metingen tonen aan dat vandaag de batterijcapaciteit van de meeste elektrische auto's na vijf jaar nog altijd 90% bedraagt. En volgens Geotab, de wereldleider in telematica voor wagens, verslijt de batterij van een elektrische a rato van ongeveer 2,3% per jaar. Professor Maarten Steunbuch van de Universiteit van Eindhoven stelt dat een batterij tot dertig jaar mee kan gaan als de eigenaar gemiddeld 15.000 kilometer per jaar aflegt.

Men kan dus stellen dat een batterij onder normale omstandigheden minimaal  goed is voor 250.000 kilometer, wat veel meer is dan de 150.000 kilometer die door de fabrikanten wordt beloofd en soms gegarandeerd.

Aan de andere kant, weet dat als u vandaag een elektrische auto koopt, u ​​er zeker van kunt zijn dat hij binnen vier à vijf jaar nog altijd 50% van zijn oorspronkelijke waarde heeft. Dat is meer dan de restwaarde van benzine- en dieselauto's. Bovendien zal dankzij het fiscale beleid ten gunste van duurzame mobiliteit en de verhoging van de belastingen op benzine- en dieselvoertuigen de vraag en dus de waarde van tweedehands elektrische auto's de komende jaren aanzienlijk toenemen.

 

 

Curated Tags

Onze publicaties